Маркетинг, що це?
Основні концепції та сутність маркетингу
Поняття маркетинг бере своє походження від латинського слова “mercatus”, яке означає – торгувати, -продавати або місце де проводяться ділові операції. У сучасному розумінні слово “маркетинг” вперше з’являється у словниках у 1897 році.
Крім того, “marketing” походить з англійського слова “market”, яке перекладається як – торгівля, – збут – ринок.
Більше про історію маркетингу можна прочитати у цій статті.
Визначення маркетингу, його сутність, зміст та значення
Щодо визначення маркетингу існують відомі основні варіанти різних авторів наведені нижче.
Згідно Американської Асоціації Маркетингу [1] :
Філіп Котлер дає таке визначення [2]:
Іншими словами, у контексті бізнесу, маркетинг — це вивчення, виявлення та прогнозування вимог та потреб споживачів, переконання потенційних покупців у вигідності придбання товарів та сервісів фірми для задоволення цих потреб.
Місія та завдання маркетингу
Основною метою маркетингу, як будь-якого іншого процесу у системі підприємства, є максимізація прибутку. Крім того, маркетинг націлений на збереження існуючих споживачів та залучення нових.
Згідно Пітеру Друкеру (1973), одному з найвідоміших теоретиків з менеджменту:
Принципи маркетингу
Завдання та функції маркетингу
Існують основні принципи та концепції маркетингу, які підвищать ймовірність успіху продукту та бізнесу загалом.
- Продукт має характеристики, очікувані вашою цільової аудиторії.
- Товар чи послуга є на ринку в необхідних обсягах в момент найефективнішої можливої реалізації.
- Здійснюється постійний пошук, вивчення та впровадження інноваційних ідей щодо продукції компанії.
- Ефективно опрацьовується довгострокова стратегія підприємства та тактичні плани щодо досягнення цілей цієї стратегії.
Функції маркетингу – це основи роботи відділу маркетингу компанії, що складаються з певних завдань та відповідальності. Маркетологи зобов’язані спроектувати, спланувати та виконати такі завдання для забезпечення успішності роботи підприємства.
Викладемо основні функції та завдання маркетингу:
- Аналітична функція маркетингу складається з наступних завдань:
- Аналіз та дослідження ринку, його стану, існуючих конкурентів, можливих прогнозів на майбутнє та відповідних ризиків, робота над системою 4П (4P)
- Вивчення споживачів. Аналіз потреб та «болі» потенційної Цільової Аудиторії компанії, поведінкових моделей покупців, особливостей вимог до вашого продукту.
- Виробнича функція маркетингу відповідає матеріально технічну частину виробленого товару чи сервісу. Основна задача:
- Створення продукту. Виходячи з отриманих даних необхідно створити новий або адаптувати існуючий продукт або асортимент продуктів для найбільшої відповідності очікуванням цільової аудиторії та успішності.
- Збутова функція маркетингу відповідає за продажу товару, починаючи від формування ціни і до післяпродажного обслуговування. Головні завдання:
- Формування концепції цінової політики. На основі інформації про ринок, аналогічні товари та споживачів розробляється конкурентна цінова політика підприємства.
- Збут. Вибір найбільш відповідних каналів збуту продукції, де ваша цільова аудиторія найімовірніше знайде продукт компанії.
- Сервісне обслуговування та підтримка. Продаж товару – це лише половина роботи. Перевести споживача до низки постійних покупців допоможе грамотна маркетингова підтримка клієнтів. Сюди входить як оперативний технічний фідбек, і розробка системи заохочень, програм лояльності.
- Підвищення попиту. Включаючи офлайн рекламу та інтернет маркетинг, просування продуктів та послуг.
- Управлінська функція маркетингу включає внутрішній аналіз та оптимізацію комунікації та розподілу ресурсів усередині компанії для здійснення маркетингової стратегії.
Види та типи маркетингу
Розглянемо деякі з основних видів маркетингу та його типів з різних факторів впливу.
Види маркетингу залежно від ринкового попиту:
- Розвиваючий. Маркетологи виявляють незадоволений попит споживачів з урахуванням досліджень ринку. Наприклад, це можлива загальна відсутність будь-якого товару, або необхідність надання існуючому продукту додаткових характеристик.
- Стимулюючий. Якщо незважаючи на присутність товару на ринку попит на нього незадовільний, маркетинговий відділ впроваджує додаткові зусилля щодо підвищення зацікавленості споживачів. Це можуть бути акції, реклама, знижки та інші маркетингові інструменти.
- Підтримуючий. Актуальний у разі, коли попит на товар та пропозиції на товар стабільні, ринок не змінюється і основна функція маркетингу полягає лише у підтримці існуючого стану справ.
- Синхромаркетинг. Застосовується в нішах ринку, де є значні коливання попиту на товари у зв’язку із, як правило, сезонністю. Прикладами таких продуктів можуть бути прохолодні напої, морозиво, радіатори масляні. Основна мета та завдання відділу маркетингу – вміло передбачити кон’юнктуру ринку та координувати такі внутрішні процеси компанії як виробництво коректних кількостей продукту, ціноутворення, знижки тощо.
- Ремаркетинг. При падінні попиту на продукт завданням є відновити інтерес цільової аудиторії до товару чи сервісу шляхом запровадження нових маркетингових підходів просування.
- Демаркетинг. Цей вид маркетингу відрізняється від інших тим, що передбачає активність по зниженню попиту на товар. Може застосовуватися у разі, якщо попит перевищує пропозицію підприємства. Наприклад, вироблено недостатня кількість товару. Маркетологи можуть підвищити ціну товару чи знизити інтенсивність реклами.
- Конверсійний. У випадку, якщо компанія отримує значну кількість негативного сприйняття та відгуків про свої продукти, завдання маркетингового відділу – змінити сприйняття цільової аудиторії. Це досягається за допомогою PR кампаній, рекламного просування, акцій та бонусів, зміни цінової політики.
Типи маркетингу за територіальним фактором:
- Міжнародний.
- Внутрішній тип (національний, регіональний, локальний)
За місцем застосування:
- Офлайн маркетинг: використовується поза інтернетом, наприклад: реклама на зовнішніх носіях, телебаченні, радіо, просування у торгових точках тощо.
- Онлайн маркетинг: просування в інтернеті (контекстна реклама, e-mail розсилки та інші).
Маркетинг за фактором охоплення ринку:
- Масовий тип. Як правило, працює у разі продажу товарів масового народного застосування. Зазвичай охоплюється весь ринок без спеціалізації окремих сегментів, оскільки такі продукти використовуються більшістю споживачів. Особлива увага приділяється політиці максимального зниження ціни.
- Цільовий (концентрований) тип маркетингу. Як зрозуміло з назви, компанія концентрується на певному сегменті – цільової аудиторії, пропонуючи продукт, показники якого найбільше підходять для споживача – представника цього сегмента.
- Диференційований тип. Компанія пропонує різні варіації продукту для кількох сегментів ринку одночасно.
Типи маркетингу за часовою шкалою
- Стратегічний тип – визначає основні довгострокові стратегічні цілі компанії.
- Тактичний маркетинг – орієнтований більш короткострокові і середньострокові завдання
Вочевидь, різні види і типи маркетингу можна використовувати компанією одночасно і паралельно.
Методи та інструменти маркетингу
До цього моменту були описані класифікації та визначення маркетингу, його цілей, завдань та типів. Нижче буде перераховано деякі з основних інструментів та методів, якими користуються маркетологи для досягнення вищеописаних цілей.
- Аналітика та дослідження. Маркетологи, шляхом залучення аналітичних інструментів, займаються вивченням ринку та його тенденцій, споживачів, цільової аудиторії. Також отримують зворотний зв’язок від усіх учасників бізнес-процесів як усередині підприємства, так і зовнішніх: постачальників, посередників, перевізників та логістів тощо. Таким чином, формується аналітична база даних для подальших рішень. Більше про аналітику.
- Прогнозування. Відділ маркетингу, на підставі наявних даних, складає прогнози щодо подальшого розвитку ринку, зміни поведінки цільової аудиторії та коригує стратегію підприємства.
- Просування.Фахівці з маркетингу здійснюють комплекс заходів щодо стимуляції збуту шляхом використання онлайн та офлайн інструментів: реклами, PR, акцій, інтернет просування, розробляють ефективні маркетингові програми лояльності для утримання існуючих клієнтів тощо.
Джерела
1. AMA (American Marketing Association) https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/ (2017)
2. Філіп Котлер «Основи маркетингу» Короткий курс: Пер. з англ. – М.: Видавничий дім “Вільямс”, 2007. – 656 с.